Her skrives det om stort og smått om ting som har hendt meg og mine i det siste!
Jeg har laget en ny gjestebok, så signer den gjerne. Alltid hyggelig å se hvem som har vært på besøk!


søndag, mars 21, 2010

Ammetåke og full frustrasjon..

Vel.. har vært såpass "med i tiden" at jeg har gooooooglet ordet "ammetåke". Var i utgangspunktet på jakt etter en skikkelig definisjon, men kom frem til at det i utgangspunktet ikke er noe som heter ammetåke på ordentlig. Men at det er et ord som går på "folkemunne" og at det er en betegnelse vi bruker for å "unnskylde" surrete og distré mødre. Vel..jada.. står selvfølgelig mye mer om det.. Nå skal man jo ikke selvdiagnosere seg, men HALLO.. dersom jeg ikke lider av ekstrem ammetåke så må jeg virkelig vurdere hodescanning. For du vet at når gang på gang glemmer, surrer og ikke får med deg det som blir sagt så vil man jo gjerne finne årsaken. Så hvordan skal man kunne vite NÅR man har ammetåke, når det ikke ligger noe medisinsk til grunne.. Eller logisk forklaring på hvorfor det er nettopp sånn.
Og hvor ofte kan man egentlig skylde på det? Hvor lenge etter barselsperioden kan man gjemme seg bak det... og ikke bare det.. er man virkelig unnskyldt bare man sier " Sorry.. Ammetåke!"
Vel.. for min egendel så føler jeg at jeg har brukt den litt mye i det siste. Altså.. jeg mener at når du torsdags formiddag tenker på fredagens lunsjavtale med ei venninne, som du selvfølgelig ser frem til, men så oppdager du at torsdag var i går, og at lunsjen er om 1 time. Da er det jo bare å hive seg i dusjen, puppe pjokken full og løpe ut døra. Du rekker det jo, men småsvett, heseblesende og rødsprengt!
Eller når man skal helle oppi vann i tåteflasken..."Oih.. 10 ml for mye.. "...må helle ut litt, men helt uten å tenke deg om så du ender opp med å helle ut hele flasken, for så å måtte koke opp nytt vann...Emh.. Når du ikke finner husnøklene og mistenker at du har glemt dem inne på kjøkkenbenken....etter å faktisk ha låst døra!! Smokker.. for ikke å snakke om smokker... Du VET at du hadde den i hånda.. men hvor i all verden la du den fra deg? Tar på deg briller til tross for at du har på linser.. Noen som kjenner seg igjen? Håpløst. Men enn så lenge så føler jeg helt klart at det er tåke der altså.. Den er forhåpentligvis på vei til å lette..Får håpe at  jeg ikke glemmer meg selv på vei ut døra en dag.

Må sette navnelapper på ungene snart.. Hehe!

Wikipedias forklaring:

Ammetåke
Ammetåke er en mental tilstand som kan oppleves av mødre under ammeperioden. Ammetåke er ikke klassifisert som en medisinsk tilstand, men er mer et folkeuttrykk på en tilstand av lett forvirring, glemskhet, mangel på energi og rastløshet etter barselen. Tilstanden kan skyldes både hormonelle forandringer i kroppen, og forandringene i livsstil et nyfødt barn fører til hos foreldre.


Melkehormonet prolaktin virker søvndyssende, noe som er en stor fordel når man har vært våken om natten for å amme. Dette kan føre til at man opplever å bli litt glemsk, men det er stor forskjell på hvordan den enkelte kvinne opplever ammetåke. Menn kan også få tendens til ammetåke, dog ikke helt på samme måte som kvinner.

2 kommentarer:

  1. Skylder fortsatt på ammetåka jeg, som ikke har amma på ett halvt år....hehehe....såe jeg kjenner meg godt igjen, og håper tilstanden går over snart!!;o)

    SvarSlett
  2. Hehe..håper det. Var nesten så jeg dyppet gaffelen i smøret i stad c'',)

    SvarSlett